maandag 21 juli 2008

Cuba, het leven

Na bijna een week in Cuba te zijn voel ik al aardig het leven van de Cubanen. Het leven in de grote, drukke en levendige hoofdstad Havana, maar ook in het wat kleinere, maar net zo levendige stadje Cienfuegos. De Cubanen zijn echte latinos. Ze doen alles rustig aan, zijn vriendelijk en houden van het leven.

Vandaag reis ik af naar Santa Clara om een beetje geschiedenis op te snuiven van Cuba, met name over Ernesto "Che" Guevara. Dan heb ik nog één dagje in Havana en vrijdag vlieg ik alweer naar Mexico.

Cuba is een bijzonder land. Het gekke voor mij om te realiseren is dat de Cubanen weinig opties hebben. Ze gaan naar school en hebben goede medische ondersteuning, maar met al die brains kunnen ze allen maar relatief simpel werk doen voor een paar pesos per maand. Ze kunnen wonen en eten, maar meer zeker niet. Ik maak deze reis omdat ik na wil denken over wat ik wil omdát er zoveel opties voor mij (als jonge Nederlander) zijn. Dit is een vreemde gewaarwording.

Omdat ik nu zoveel tijd heb om na te denken, vind ik deze reis best wel eens moeilijk. Aanspraak heb ik genoeg, ik heb al aardig wat vrienden gemaakt in de week dat ik weg ben, maar toch voel ik me wel eens alleenig. De reis is zo intens en ik merk toch dat ik iemand ben die haar gevoelens en gedachtes wil delen. Dit zal nog wel eens een heftige reis kunnen worden.

Een paar foto's van de dingen die ik tot nu toe gedaan heb waaronder --> met dolfijnen zwemmen.

La Habana











Een kleine impressie van Havana. De gebouwen, straatjes, oldtimers (heb ik btw ook nog in gezeten), mojito´s.

Cienfuegos





Uitgaan in Cienfuegos is very cool! Eerst een vette show en daarna dansen! Met een paar fransen en een Cubaans stel heb ik de heupen losgegooit. Zondag heb ik gezwommen met dolfijnen. Daar ga ik!! (en nog een beso om het af te sluiten)

Santa Clara


La ciudad de Ernesto Che Guevara. Het monument en de tren blindado. Een trein die hij in zijn revolutionaire tijd stopte om zijn revolutie (hasta la victoria siempre) gaande te krijgen. Ja, ik loop veel en dan krijg je het warm (en verbrand je behoorlijk)

Nog een klein filmpje van de Cubaanse shows

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Mariska,
Ik en Amanda vonden het super even met je te kunnen scatten. In ieder geval weet je dat we aan je denken.
Ik zal je af en toe ook wat meer mailen zoals ik beloofd heb. Ik weet uit ervaring wat het is om berichten uit het buitenland te krijgen.
'Spreek je gauw' en hoe je haaks!
Liefs
Papa

Elly zei

Hoi Mariska,

Onvoorstelbaar, zwemmen met dolfijnen. Dat moet een hele ervaring geweest zijn, iets wat mij ook gigantisch mooi lijkt om te doen. Die ervaring ben je nu rijker...geweldig.

Anoniem zei

Hoi Mariska,
Ik sprak je 21 juni heel kort bij de verjaardag van oma. Je vertelde toen inderdaad dat je ging backpacken, maar ik wist niet dat het al zo snel zou zijn!
Gaaf hoor Cuba! En zwemmen met dolfijnen...dat is wat anders dan het dolfinarium in Harderwijk, waar ik vorige week met Chris en m'n zwager, schoonzus en kleine neefje geweest ben!
Nou doe voorzichtig, maar vooral genieten!

Anoniem zei

MARRISSiiee!!!

Ik heb je net gemaild. Ik ben nu gewoon in boedapest!! Het is echt cool!! Als ik thuis ben mail ik wel weer.

Liefs
Amanda

Anoniem zei

Mariska,
je viens à peine de connaître ton père que tu t'en vas. Comme on dit, ce sont ceux qui restent qui sont les plus touchés. J'imagine la peine de Herbert car j'ai une fille de ton age et je voudrais la perdre pour rien au monde, ma vie plutôt que la sienne. De tout coeur avec vous tous.
Frédéric.